Alcohol – GC Samen Gezond – Malden
Header afbeelding
GC Samen Gezond
Schoolstraat 8 6581 BG
Malden

Alcohol

Alcohol, mij’n zorg?!

Bewust omgaan met het nuttigen van alcohol

Door de gezondheidsraad is de norm voor aanvaardbaar alcoholgebruik vastgesteld op:

  • Mannen: maximaal 2 glazen alcohol per dag.
  • Vrouwen: maximaal 1 glas alcohol per dag.
  • Ouderen 55+: maximaal 1 glas alcohol per dag.
  • Drink minimaal 2 aaneengesloten dagen per week geen alcohol om gewoonte te voorkomen.
  • Wilt u een keer meer drinken, drink dan niet meer dan 5 glazen.

Risico’s van alcoholgebruik
Teveel drinken brengt risico’s met zich mee. Dat is ook het geval als u dat al jaren doet en u daar geen problemen van ondervindt. Juist bij het langdurig overschrijden van de aanvaardbare norm groeit de kans op lichamelijke klachten.

Daarnaast bestaat het risico dat u dan meer gaat drinken als u te maken krijgt met bijvoorbeeld stress of persoonlijke problemen. Het kan ook een gewoonte worden om bij spanningen te gaan drinken.

Wist u dat:

  • U steeds iets meer alcohol nodig hebt om je lekker te voelen?
  • Het inslapen met alcohol wel sneller gaat, maar dat de slaap onrustiger is?
  • Mensen die veel alcohol drinken slechter presteren op geheugentests?
  • Alcohol wel calorieën bevat maar geen nuttige voedingsstoffen?
  • Er ook veel suikers zitten in drankjes?
  • Alcohol de afbraak van vet uit de voeding vertraagt?
  • Langdurig alcoholgebruik een verhoogde kans geeft op kanker, hersen-maag- of slokdarmbloedingen, hartritme- en leverstoornissen?

Alcohol op oudere leeftijd
Op oudere leeftijd verdraagt het lichaam alcohol slechter. Dit komt omdat ouderen minder lichaamsvocht en meer lichaamsvet hebben. Daarnaast werken de lever en nieren minder goed en neemt de lichamelijke weerstand af. Hierdoor leidt eenzelfde hoeveelheid alcohol tot hogere waarden in het bloed, snellere vergiftiging en schade aan organen zoals maag en lever dan bij iemand van jongere leeftijd. Ook vergroot alcoholgebruik de kans op vallen.

Medicijnen in combinatie met alcohol
Alcohol kan de werking van medicijnen versterken, verzwakken of zelfs opheffen. Zo is bijvoorbeeld bekend dat de combinatie van alcohol met slaap- en kalmeringsmiddelen gevaarlijk kan zijn. Raadpleeg de bijsluiter van uw medicijnen of vraag dit na bij uw apotheek of huisarts.

Tips

  • Doorbreek de gewoontes waarbij u gewend was om te drinken.
  • Zoek andere manieren om stress weg te halen: luister naar muziek of ga bijvoorbeeld bewegen.
  • U drinkt graag een glas alcohol bij het avondeten? Probeer eens alcoholvrije wijn, bier of een alcoholvrije cocktail.
  • Houd uw alcoholgebruik een paar weken bij met een alcoholdagboek.
  • Doe mee aan de jaarlijkse actie ‘IkPas’, waarbij u 30 of 40 dagen geen alcohol drinkt. Kijk op www.ikpas.nl
  • Doe de drinktest op www.drinktest.nl

Advies
Hoe minder alcohol, hoe beter!
Drinkt u meer alcohol dan wat volgens de norm aanvaardbaar is? Probeer eens een week of drie om u aan de norm te houden.
Lukt dat? Prima. Merkt u dat het niet lukt? Wilt u weer matig alcohol drinken? Neem contact op met uw huisarts.

Informatie en hulp
Wilt u meer informatie of maakt u zich zorgen over het alcoholgebruik van uzelf of van iemand in uw naaste omgeving? Dan kunt u contact opnemen met uw huisarts of hulpverlener. Zij kunnen u voorlichten, begeleiding bieden en eventueel doorverwijzen naar een gespecialiseerde instantie.

Schroom niet om ondersteuning te vragen!

Meer algemene informatie vindt u op: